Wel of geen flexibele kracht: overweeg ook deze factoren
6 mei 2021Maart 2020, het coronavirus heeft net Europa bereikt en veel Europese landen gaan in een strenge lockdown. Aangezien mensen niet meer hun huis uit konden, werd de online wereld nog groter en belangrijker dan veel bedrijven ooit dachten. Dit was ook het geval bij Bakker.com, een bedrijf dat zijn oorsprong vindt als postorder bedrijf in de groenvoorziening binnen Europa en inmiddels is uitgegroeid tot grote speler op het gebied van e-commerce. Logistic Nomad heeft een bijdrage geleverd aan de opschaling van productie en personeel in die hectische tijd.
Benieuwd naar deze uitdaging en hoe Logistic Nomad het heeft aangepakt? Lees dan verder!
Bakker.com
Bakker.com is een digitaal tuincentrum waar je groen kunt kopen. Van planten, bollen en zaden tot potten en tuinbenodigdheden. Waar ze voor de coronacrisis al dagen draaiden van 12 uur werd dit sinds april 2020 ruim 18 uur per dag. Deze omschakeling naar bijna non-stop werken eist een grote hoeveelheid mankracht voor de productie, supply chain en het management.
De opdracht
De opdracht richtte zich vooral op de aansturing van zo’n 50-90 productiemedewerkers waarbij ik (Peter, red.) was aangesteld als teamleider van de avondshift. De werkzaamheden waren breed en hadden betrekking op het bewaken van het proces, indeling van arbeidskrachten, administratie maar ook meer technisch zoals het oplossen van systeemproblemen in samenwerking met de technische dienst. Aangezien Bakker.com non-stop ging draaien, was het belangrijkste om het dagelijkse proces te kopiëren naar de andere diensten. De aanvoer van planten, tuinbenodigdheden en verpakkingsmateriaal, de orderverwerking en aanvulling van interne voorraden ging allemaal al volgens de standaard opgestelde procedures. Deze processen moesten dus voornamelijk bewaakt en nageleefd worden. Een mooie uitdaging aangezien externe mensen de opschaling mede mogelijk moesten. Een nieuwe organisatie met onbekende processen en taken, dat is altijd even schakelen. Toch zit daar de kracht van Logistic Nomad, snel handelen en roeien met de riemen die je hebt.
Een situatie als deze biedt vaak ook kansen, want externe mensen brengen nieuwe inzichten en frisse blikken. Het ingehuurde team van experts, waar ik onderdeel van was, kreeg ook de kans om de meegebrachte kennis tot uiting te brengen op bestaande zaken. Een aantal zaken zijn dus geoptimaliseerd en veranderd. Zo hebben wij bijvoorbeeld ook een rapport opgesteld met onze bevindingen en adviezen over onder andere de KAM (kwaliteit/Arbo en milieu), de orde van het werken, communicatie en informatie en de visie op de manier van aansturing.
De samenwerking
De opdracht was voor beide kanten een succes. Het was een hectische, maar leerzame periode van 2,5 maand waar ik een bijdrage heb mogen leveren om Bakker.com door de ‘corona piek’ te helpen. Voor Logistic Nomad was het een leerzame opdracht aangezien het betrekking had op meerdere gebieden binnen de e-commerce; organisatorisch, HRM en supply chain management. Voor Bakker.com was de flexibele inzetbaarheid en de ervaring op verschillende disciplines van Logistic Nomad doorslaggevend. Ik kijk in ieder geval terug met een trots gevoel dat we als team een enorme berg werk hebben verzet in zeer korte tijd!